torstai 16. marraskuuta 2017

Kuulumiset pitkästä aikaa

En ole hetkeen kirjoittanut kuulumisia tänne blogin puolelle. Minulle on tapahtunut vähän kaikenlaista. Yritän kertoa asiat aika järjestyksessä niin pysytte ehkä parhaiten kärryillä.
Minulla on ollut kesän jälkeen erilaisia nivelkipuja: vasemmassa jalkapöydässä, oikeassa kädessä, polvissa, hartioissa ja niskassa. Olen käynyt lääkärillä, fyssarilla sekä käden hermoratatutkimuksessa ja labrakokeissa. Labroissa ei liittynyt mitään reumaan viittaavaa. Hermoratatutkimuksessa ei löytynyt mitään. Lääkärin mukaan yliliikkuvista nivelistä johtuvaa nivelkipua. Kädessä ja jalkapöydässä jännetulehdus. Lihaksia täytyisi vahvistaa. Liikunta jäi satunnaiseksi jatkuvien kipujen takia ja jouduin syömään aika paljon särkylääkkeitä. Olin reilun viikon sairaslomallakin kun käsi oli niin kipeä. Nyt nivelien tilanne on suhteellisen hyvä, kop kop. Olen tehnyt pientä jumppaa ja venyttelyä kotosalla.

Myös yksityiselämässä on tapahtunut ikäviä asioita. Jotka vaikuttavat minuun edelleenkin. Olen ihminen joka ikävissä asioissa miettii asioita 24/7 - aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä.
Tottakai myös isänpäivä ja iskän synttäripäivä on tuonut oman surunsa ajatuksiini.

Minulle aloitettiin tällä viikolla verenpainelääke, koska verenpaineeni ovat olleet aika lailla korkeat jonkin aikaa jo. Olen noin 5 vuotta sitten syönyt kyseistä lääkettä muutaman kuukauden - sain lääkkeen pois laihduttamalla muutamia kiloja ja harrastamalla säännöllisesti liikuntaa. Oma ajatukseni on että tämän hetkisen verenpaineeni koholla olo johtuu: Stressistä, ylipainosta, tulehduskipulääkkeistä ja liikkumattomuudesta. Tulehduskipulääkkeitä en ole tosin muutamaan viikkoon syönyt lainkaan.
Terveydenhoitaja jolla kävin oli todella avulias, hän ehdotti minulle erilaisia "apuvälineitä" painonpudotukseen. Liikaa kuitenkaan tyrkytttämättä ja painostomatta. Hain kaupaungin painonhallintaryhmään - verkossa tapahtuva. Myös ryhmätapaamisia olisi voinut hakea, mutta en koe niiden olevan tällä hetkellä minun juttuni. Hain myös kaupungilta liikunnanohjaajaa joka auttaisi suunnittelemaan "liikuntareseptiä" itselleni. En oikeastaan kummastakaan tiedä minkälaisia juttuja ovat, mutta ajan kanssa ne sitten selviät kun tiedän pääsenkö niihin edes mukaan. Uskon kuitenkin että minulla on hyvät mahdollisuudet ylipainon ja verenpaineen takia.
Verenpaineesta johtuen en ole uskaltanut enää karppailla, koska siinä kuitenkin rasvaa on jonkin verran enemmän kuin normaalisti. Vaikken minä karpatessanikaan rasvaa mätännyt hullun lailla.

Pyrin nyt jatkamaan lautasmallin mukaisen ruokavalion mukaan. Paljon kasviksia, vihanneksia ja marjoja - joita söin karpatessakin. Yritän olla stressaamatta painonpudotuksesta vaikka siihen pyrin kuitenkin edelleen. Onhan se painonpudotus kuitenkin verenpaineen takia suotavaaa. Lisään pikkuhiljaa liikuntaa päivä rytmiini.
Viime viikolla olin jo tunnin lenkillä ystäväni K:n kanssa. Ei oltu nähty pitkään aikaan niin lenkki meni kuin hujauksessa kun päivitettiin kuulumiset. Kotona/töissä tauolla olen tehnyt pientä taukojumppaa - polville, jalkapöytään ja niskaan/hartioihin.
Fyssari kehoitti palaamaan salille pienen askelin ja pienin painoin. Töissä kun tulee oltua jalkojen päällä niin paljon ja siellä jo kertyy askeleita. Hän suositteli esimerkiksi Crosstraineria - hyvä liikkuvuuden kannalta ja ei kuormita polvia niin paljon. Hänen mielestään vesijuoksu ja vesijumppa on hyvä juttu, jonka jo itse tiesinkin ;)

3 kommenttia:

  1. Voi Laura!<3 Nyt vasta ehdin ajan kanssa lukea postauksesi. On todella ikävää kuulla että sinulla on nyt ollut näitä vastoinkäymisiä. Toivottelen oikein paljon tsemppiä ja voimia!<3 Sateen jälkeen paistaa aina aurinko, vaikka sitä ei ehkä sillä hetkellä uskoisikaan!

    VastaaPoista
  2. Tsemppiä! <3 Toivottavasti saat apua noista "apuvälineistä" ja vastoinkäymiset alkavat kohdallasi hellittää!

    VastaaPoista
  3. Kiitoskset tsempeistä kummallekkin, ne ovat minulle tärkeitä ja lämmittävät sydäntäni <3
    -Laura-

    VastaaPoista

Rapunzel