maanantai 6. marraskuuta 2017

Karppaus :)

Tämä teksti on ollut luonnoksissani tovin aikaa. Syyskuun alussa aloitin jo karppauksen, mutta välissä karppaus on ollut muutamia viikkoja tauollakin. Nyt taas karppailen, kiloja on tippunut kolmisen kiloa yhteensä. 
Halusin kerrankin toimia näin että noudatan jotain ruokavaliota jonkin aikaa ennenkuin kerron siitä blogissani. Jotta minulla olisi enemmän kerrottavaa. Ja koska olen myös ihminen joka innostuu asioista todella paljon. Välillä myös käy että kiinnostus asiaa kohtaan lopahtaa, varsinkin jos kyseessä on ruokavalio. Valitettavasti.
Olen karpannut aikaisemminkin useita vuosia sitten, silloin karppaukseni kesti muistaakseni reilu kuukauden päivät. Muistaakseni se lopahti erään mökki viikonlopun jälkeen. Painoa tippui nelisen kiloa tuolloin. En osannut silloin syödä tarpeeksi monipuolisesti, joten kyllästymistä ruokavalioonkin saattoi olla matkassa mukana.
Omistan itse kolme karppaukseen liittyvää kirjaa, joissa on lähinnä ihania reseptejä. Koska teen jokaisen asian mistä innostun sata lasissa lainasin kirjastosta noin kymmenen karppaukseen liittyvää kirjaa, joita olen innoissani lukenut/tutkinut ja laittanut reseptisivuja ylös. Tämä on hyvin tyypillinen tapa minulle, onneksi kirjasto ja netti on olemassa josta saa runsaasti tietoa asiasta kuin asiasta.

Miksi päätin ruveta karppaamaan tällä kertaa?
Työkaveri (noudattanut n.puoli vuotta) ja ex - työkaverini (noudattanut muutamia vuosia) olivat saaneet hyviä tuloksia karppaamisella - painoa on tippunut ja kroppa tiivistinyt. Minua houkutti se että saan syödä voita, kermaa ja juustoja <3 Samalla niiden käyttö kuitenkin hirvittää minua, mitä se rasva tekee keholleni? Aina kun olen laihduttunut on syöty vähärasvaisesti, joten tuntuu hullulta että nyt saakin syödä kaikkea rasvaista kunhan ei syö hiilareita liikaa samaan aikaan.

Karppaamisen positiiviset puolet
+ Nälkää ei ole ollut (useimmilla ruokavalioilla on ollut)
+ Kerma, juustot, voi ja ranskankerma tuovat ihanasti ruokiin makua. Tämä on iso juttu että ruoka maistuu ja näyttää hyvältä.
+ Mielitekoja on vähemmän kuin yleensä. Minä tumman suklaan vihaaja olen herkutellut tummalla suklaalla ja pähkinöillä.

Karppaamisen negatiiviset puolet
- Paha maku suuussa - uskon että hengityskin haisee välillä todella pahalle (ketoosi) Tämän takia olen pyrkinyt syömään hiilareita vähän enemmän. Lähinnä marjoista ja vihanneksista tulevaa.
- Itse tehdyt karppausleivät ja erilaiset munajutut tökkivät välillä pahemman kerran. Aamupalaa on todella vaikea keksiä, koska edellä mainitut tökkivät pahasti. Rahka/Kreikkalainen sekä Turkkilainen jogurtti ei pidä nälkää niin kauan poissa.

En todella tiedä onko tämä fiksuin tapa pudottaa painoa. Ja onko keholleni hyväksi. Ainakin tällä hetkellä tuntuu hyvältä, minulla on kevyt ja hyvä olla.
Seuraavaksi voinkin jakaa ruokapäiväkirja kuvia aterioistani :)

Onko teillä kokemuksia karppauksesta? Mitä mieltä olette siitä?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Rapunzel